Terug naar overzicht

Grootschalige hergebruikopties voor treinmaterialen – op naar 100% circulaire treinmodernisering

NS geeft haar dubbeldekstreinen (VIRM) een tweede leven door modernisering. Hierdoor kunnen ze weer minimaal 18 jaar reizigers vervoeren. Een mooi voorbeeld van hergebruik. Bij deze modernisering hergebruiken we 86% van de ‘oude’ trein. Deze onderdelen worden met zorg uit de oude trein gedemonteerd en weer als nieuw gemaakt voordat ze teruggeplaatst worden. Denk hierbij aan casco, isolatie, deuren en trappen. Onderdelen die niet meer teruggeplaatst kunnen worden in de nieuwe trein worden zoveel mogelijk ingezet als vervangende onderdelen voor de rijdende vloot. De onderdelen die daarna overblijven worden zo goed mogelijk gescheiden ingezameld voor recycling. Zo wordt het raamrubber uit onze treinen bijvoorbeeld verwerkt in tegels voor speeltuinen en worden de zijwanden gebruikt als dijkversteviging.

Met hergebruik van materialen in de oude trein (86%) en recycling van restmaterialen (10%) wordt nu 96% van de trein hergebruikt. Hier zijn we heel trots op, maar we zijn er nog niet… De ambitie is 100% circulaire treinmodernisering en daarom willen wij graag uw hulp vragen.

Oproep

Op dit moment hebben we nog 3 treinonderdelen die in de restafvalbak terecht komen: vloerdelen, plafondplaten en stoel- & klapzittingen. Hiervoor zijn we hard op zoek zijn naar een tweede leven. Belangrijk voorwaarde is dat we een hergebruik oplossing vinden die op grote schaal toegepast kan worden en (enigszins) kostenneutraal doorgevoerd kan worden in de productiehal.Meer informatie over deze treinonderdelen (samenstelling, afmetingen, hoeveelheden, etc.) zijn hier te vinden. Mocht u zo’n grootschalige hergebruikoptie weten voor een of meerdere van deze onderdelen, dan horen wij het heel graag.

Contact

Alle ideeën kunnen ingestuurd worden naar Ilse de Vos via duurzaam.ondernemen@ns.nl. Met vragen en/of opmerkingen kunt u hier ook terecht.

Terug naar overzicht