In gesprek met Wytze Kaastra, oprichter van Indu-Con
In Grou runt Wytze Kaastra zijn bedrijf Indu-Con: een industriële zeilmakerij die producten maakt voor glampingtenten en sectoren als offshore, sport, landbouw en industrie. Het is een plek waar creativiteit en vakmanschap samenkomen. “We worden vaak gebeld als er een bouwkundig vraagstuk is waar men niet uitkomt. Dan bedenken wij een oplossing,” vertelt Wytze. Sinds 2013 staat hij aan het roer van Indu-Con, al gaat zijn ervaring met PVC-gecoate doeken terug tot 1982.
Van glamping naar circulariteit
De eerste stap richting circulair ondernemen begon in 2022, toen glampingklant Farm Camps hem vroeg: wat gebeurt er eigenlijk met een tent aan het einde van de levensduur? “Eerlijk gezegd had ik daar nog nooit over nagedacht,” zegt Wytze. Samen met andere partners uit Zeeland werd een werkgroep opgericht om precies die vraag te beantwoorden. Tijdens bedrijfsbezoeken en gesprekken met leveranciers ontstond het besef: hier ligt een kans om het anders te doen. “Daarna kwamen we in contact met Circulair Friesland via een gezamenlijke link met Zeeland.
Indu-Con is gestart met de ontwikkeling van een tent die zo circulair mogelijk is en die mogelijk ook off-grid te gebruiken is. Ze experimenteren met doeken waarvan het weefsel van gerecycled PET in plaats van polyester en onderzoeken ze de toepassing van hennep als alternatief voor het huidige katoenen/ polyester binnendoek. “De markt voor de standaard safaritent is over z’n hoogtepunt heen, dus het is tijd voor vernieuwing,” aldus Wytze. Er wordt samengewerkt met onder meer ECOhûs aan een deels houtskeletbouw tent met betere isolatie. Indu-Con kijkt naar waterbesparing met Hydraloop en onderzoekt mogelijkheden voor het verwerken van zwart water. “De behoefte aan tenten is er wereldwijd, van Amerika tot Nieuw-Zeeland, en wij willen daarin het duurzame verschil maken.”
Van zonnepanelen tot vlaggetjes
Hoewel de eerste stappen naar duurzaamheid vooral uit kostenoogpunt zijn gezet, zoals de installatie van zonnepanelen en LED-verlichting, is circulariteit nu steeds meer verweven met de bedrijfsvoering. Afvalmateriaal wordt hergebruikt voor kleinere toepassingen zoals vlaggetjes voor buurtverenigingen. “We zijn ook aan het kijken naar warmtepompen om ons gasverbruik terug te dringen,” vertelt Wytze.
Van festivaldoek tot luchtkussen voor het AMC
Een van de projecten waar Wytze met trots op terugkijkt, is de samenwerking met Heijmans voor het AMC in Amsterdam. “Een glazen plaat van 80 kg die 23 meter naar beneden kon vallen op een plat dak met een lichtstraat er in en waaronder het Atrium zit met een horecaplein, beveiligen tegen valgevaar, maar kwamen er bouwkundig niet uit ivm gewicht, samen met de sneeuwlast (Heijmans bedacht een crash dak, gemaakt van allerlei bouwkundige materialen waarmee zij gewent zijn te werken). Wij hebben toen een luchtkussen/ Airbag ontwikkeld van bijna 400 vierkante meter dat het gewicht opving. Na een succesvolle test viel dit project zelfs binnen Heijmans onder ‘meest innovatief van het jaar’.”

Praktisch en speels bewust maken
Circulariteit zit bij Indu-Con ook in de kleine dingen. “We willen mensen bewust maken van hun verbruik. Stel je voor: je staat op een campingveldje met tien tenten en je moet eerst met een handpomp je eigen warmwaterboiler vullen voor je kunt douchen. Dan realiseer je je ineens hoeveel moeite dat kost. Zo’n speelse aanpak helpt enorm bij bewustwording.”
Een ander voorbeeld is de opslag van zonne-energie. “Als je het overschot niet kunt opslaan, ben je het kwijt. We willen dat visueel maken met een gewicht dat omhoog wordt getrokken bij energieoverschot en weer omlaag komt als je stroom nodig hebt. Zoals een oude klok. Zo kun je letterlijk ‘zien’ hoeveel energie je gebruikt.”
Leren door te doen
De grootste les volgens Wytze? “Gewoon beginnen. Je hoeft het niet perfect te doen, maar wel met enthousiasme. Wij zouden eigenlijk iemand in dienst moeten hebben die zich hiermee bezighoudt. Nu gebeurt alles naast het gewone werk, en dat remt soms de voortgang.”
Toekomstvisie
De ambities zijn er volop. Het doel is om de circulaire tent verder te ontwikkelen en deze, net als de huidige modellen, wereldwijd te kunnen verzenden als plug-and-play concept met een zo klein mogelijk transportvolume. “We sturen geen meubels of keukens meer mee; dat kunnen ze lokaal regelen. Wij leveren het casco,” vertelt Wytze.
Een beursdeelname in Europa moet het project internationaal onder de aandacht brengen. “We geloven in de kracht van verbeelding en beleving. Als mensen het kunnen zien, voelen en begrijpen, gaan ze er ook naar handelen.”
Advies aan andere ondernemers
“Maak tijd vrij, wees enthousiast en begin gewoon. Dan zie je vanzelf waar het schip strandt en vaak kom je dan verrassend ver.”
Terug naar overzicht