Terug naar overzicht

Infoframe: circulair ondernemen met sociale impact 

2025

Stefan Tabak is eigenaar van Infoframe. Een bedrijf dat zich specialiseert in magnetische wissellijsten en innovatieve toepassingen van restmaterialen. “Drie jaar geleden heb ik Infoframe overgenomen en sindsdien bouwen we voort op de magnetische wissellijst; het alternatief op de traditionele kliklijst. Onze lijsten zijn gemaakt van duurzame materialen en zelfs het snijverlies krijgt een tweede leven.” 

Stefan zijn roots liggen in de zorg en dit speelt nog steeds een belangrijke rol in zijn manier van ondernemen. “Ik heb gewerkt in een gesloten jeugdinstelling en daar veel beschadigde jeugd gezien met een afstand tot de arbeidsmarkt. Juist voor hen wil ik binnen ons bedrijf ruimte creëren. De routinematige werkzaamheden bij Infoframe zijn hier perfect voor. Jongeren krijgen aandacht, begeleiding en een plek waar ze kunnen meedraaien.” 

Circulair denken én doen 

Voor Stefan is duurzaamheid vooral een kwestie van intrinsieke motivatie. “Iedereen kan duurzaam denken, maar duurzaam doen kost meer moeite, tijd en vaak ook geld. Toch moet je die keuze bewust maken.” Binnen Infoframe wordt niets zomaar weggegooid. Doordat Stefan de toon heeft gezet, merkt hij dat het wordt overgenomen door de jongeren op de werkvloer. Zij zien ook ineens potentie in bijvoorbeeld snijverlies. ‘’En dat is het mooie binnen Infoframe: we kijken continu hoe we reststromen kunnen benutten.’’ 

De magnetische wissellijsten zijn het hoofdproduct van Infoframe, maar er ontstaan steeds meer bijproducten. “We maken onderzetters van oude bankstellen of wandpanelen, en roll-up banners krijgen een tweede leven met nieuwe doeken. Het bijzondere is dat die initiatieven klein beginnen, maar inmiddels écht groot worden.  

Tijdens de Duurzame Markt van de gemeente Leeuwarden sprak ik met iemand van NHL Stenden Hogeschool. Zij bood mij 500 oude banners aan. Of ik daar wat mee kon. Toen dacht ik; wat nou als we er gewoon nieuwe doeken inzetten? In het begin wilde niemand meewerken, totdat ik Lammert van Stavast Creatie belde. We hebben al bijna duizend gebruikte banners ingezameld en samen met Stavast Creatie verwerken we die tot nieuwe banners. Lammert Stavast zag de waarde van dit idee en onze samenwerking is fantastisch; we denken echt hetzelfde.” 

Van sociale werkplaats tot circulaire hub 

Naast productontwikkeling wil Stefan de sociale impact van zijn bedrijf vergroten. “Ik heb nu zes jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt rondlopen, die ik samen met productiecoach Klaas begeleid. Om hen allemaal taken binnen het bedrijf te geven, wil ik qua productie zoveel mogelijk uitbreiden. Zo werken we bijvoorbeeld al voor gemeenten Leeuwarden en Waadhoeke waar de jongeren meubels in elkaar zetten voor de COA-locaties. Voor de jongeren zijn dit mooie werkzaamheden en ontzorgen we de bedrijven hiermee.’’ 

De ambities gaan verder. “Over twee jaar loopt ons huurcontract af. Dan willen we een eigen pand kopen waar we alles kunnen verduurzamen. De Cycle-up Hub is daarbij echt een inspiratiebron als je ziet hoe dat is opgezet.” 

Uitdagingen en kansen 

De grootste uitdaging zit in de kosten. “Veel duurzame initiatieven zijn gewoon simpelweg duurder. Voor ons is de vraag: hoe houden we de kostprijs laag, zodat we meer impact kunnen maken? We richten ons liever op volume en brede toepassing dan op een hoge winstmarge per product.” 

Stefan ziet vooral kansen in nieuwe samenwerkingen. “Met Stadshout maken we bijvoorbeeld plankjes van resthout dat anders in de houtkachel zou belanden. Ook zoeken we nieuwe partners voor de onderzetters. En uiteindelijk willen we uitgroeien tot een grotere sociale werkplaats waar jongeren écht hun plek vinden.”  

Terug naar overzicht