Terug naar overzicht

Even voorstellen: Tsjeard Hofstra, Aanjager Mobiliteit

Onlangs is het team van Circulair Friesland uitgebreid met een aantal nieuwe aanjagers. In deze serie stellen onze nieuwe collega’s zich graag aan je voor.

Deze keer: Tsjeard Hofstra, Aanjager Mobiliteit

Duurzaam reizen kán

“Als projectleider van de Elfwegentocht heb ik al mooie resultaten behaald. We hebben Friesland laten zien dat duurzaam reizen mogelijk is. Bij VCF ga ik aan de slag om bedrijven te helpen de overstap te versnellen en de  juiste keuzes op het gebied van duurzame mobiliteit te maken.”

Denken over mobiliteit

“Zelf fiets of ren ik graag naar het werk, en in mijn vrije tijd kun je mij gerust voor vele kilometers op hardloopschoenen de bergpaden op sturen. In mijn jongere jaren gingen wij altijd al op fietsvakantie. Niet dat ik hier alleen maar leuke herinneringen aan bewaar, maar de basis voor het anders over mobiliteit denken is al vroeg verankerd in mijn leven.”

Een tas vol verhalen

“Op de middelbare school kreeg ik door dat reizen met onbekenden – door te lifen – een uitstekende manier is om snel op een bestemming te komen. Zo startte mijn verkenning door Europa. Een tas vol verhalen…

In Duitsland reed ik onderweg naar Italië met een Umwelt & Abfall manager mee, zeg maar de lokale John Vernooij. Hij vertelde mij (in 2003) welke toegevoegde waarde afval in de toekomst kan krijgen. Daarnaast liet hij zien dat een Audi A6 zonder problemen 240 kilometer per uur kan rijden tijdens een goed gesprek.

Verder naar het Oosten, in Tsjechië, wist een ouder echtpaar zonder ‘over-de-grens-pratend-vermogen’ mij duidelijk te maken dat we samen moeten werken, en dat je veel verder komt als je iemand vertrouwt. Dat ik vanaf de achterbank van de Skoda door de vloer heen het wegdek kon zien, maakte ook duidelijk dat er in de westelijke wereld soms wel eens iets te snel afgeschreven wordt.

Een echtpaar uit Porto gaf mij de mogelijkheid om zorgeloos rond te kijken op één van de dodelijkste wegen van Europa (de IP5). Vanuit een veilige grote Volvo reden wij oerdegelijk en veilig tussen alle temperamentvolle localss door. Een stabiele basis blijkt enorm waardevol.

Toen ik na de welbekende Aziatische 2004 tsunami in Zweden in een bestelbusje met Litouws kenteken stapte, stond mijn tas tegen een kist aan. De beste chauffeur reed overleden mensen vanuit heel Europa naar Zweden toe. Een uur en een goed gesprek later begreep ik alles van de transportbewegingen voor het vervoer van overleden mensen door heel Europa.

Op de terugreis vanuit de Balkan kreeg ik de laatste lift naar Wommels van een dominee. Hij raakte enorm geïnspireerd door onze reis: in totaal 8 dagen liften om 3 dagen vakantie te vieren. Zijn opvolgende preek ging erover dat mensen meer moeten genieten van een proces, in plaats van het behalen van een doel.

Zo liftte ik in 10 jaar duizenden kilometers en honderden verhalen bij elkaar. Er is geen onderwerp onbesproken gebleven. Als ik nu al mijn liftkilometers, of bestemmingen, eens ga omrekenen naar vliegkilometers dan heb ik al vroeg een flinke besparing weten te realiseren. Maar, nog belangrijker: een schat aan mensenkennis en invalshoeken.”

Routeboek Circulair Friesland

“Als we een aantal reisverhalen vertalen naar het huidige Circulair Friesland, dan komen we ook tot een mooi routeboek. Vanuit een sterke basis werken met partijen die elkaar kunnen vertrouwen en samenwerken om producten en productketens een langer leven te geven. Open staan voor andere invalshoeken zorgt dat er altijd ruimte is voor een gezamenlijke oplossing. Het einddoel van een volledig circulaire economie is prachtig, maar de reis er naar toe nog veel mooier. Daar wil toch iedereen op meeliften?”

Terug naar overzicht