Terug naar overzicht

Koplopersymposium van de duurzame gastvrijheidssector

Wat betekent het om toekomstbestendig te ondernemen in de gastvrijheidssector? Wat kan je als ondernemer doen en hoe betrek je je gasten, medewerkers en leveranciers hierbij?

Dit was het centrale thema van het Koplopersymposium op donderdagmiddag 21 april in De Harmonie in Leeuwarden. Tien Koplopers, variërend van schouwburg en museum tot zeilschool en hotel, deden de afgelopen maanden mee aan een Koploperproject. Op het symposium deelden ze hun ervaringen en enthousiasme met een breder publiek.


Het Koploperproject

In het Koploperproject gaat een groep bedrijven gezamenlijk aan de slag om duurzaam en circulair ondernemen structureel op te pakken. Na een grondige nulmeting stellen ze een praktische duurzaamheidsagenda op en verbeteren ook hun communicatie. Daarbij kijken ze zowel naar hun bedrijfsvoering als naar hun product- en dienstverlening. De Koploperprojecten, waaraan inmiddels meer dan 450 bedrijven en organisatie deelnamen in meerdere provincies, zijn een initiatief van Jaap de Vries van DZyzzion uit Drachten. Dit koploperproject was georganiseerd in samenwerking met de provincie Fryslân, Ynbusiness, Toerisme Alliantie Friesland en wijzelf: Vereniging Circulair Friesland.


Symposium

Dagvoorzitter Marriël Edzes begeleidde met veel enthousiasme het programma. Als eerste interviewde zij het Koploperteam (Jaap, Marlies en Marije) dat de deelnemers heeft begeleid. Namens de partners Ynbusiness, Toerisme Alliantie Friesland (TAF) en wijzelf, vertelde onze collega Hanneke Schmeink waarom zij dit project mede mogelijk maakten.

In een eerste talkshowronde interviewde Marriël de eerste groep Koplopers. Allemaal watersportgerelateerde bedrijven: Aquacamping en Jachthaven De Rakken, Jachthaven De Domp, Zeilschool Pean, Zeilschool Natuurlijk De Veenhoop en Jachthaven Hindeloopen. Om een beeld te krijgen van de bedrijven werd vooraf een zelfgemaakt vlog van elk bedrijf vertoond (bekijk hier de vlogs van de eerste groep). Het enthousiasme straalde af van de groep. “We doen best veel, maar het vertellen erover zijn we vergeten”. Zo gaat Hans van Jachthaven De Domp zijn jaarlijkse 4.000 bezoekers via hun informatieboekje vertellen wat ze aan duurzaamheid doen.

Voor de pauze gaven leveranciers van circulaire producten voor de gastvrijheidssector een korte pitch van een minuut: Fryslân Fungies (oesterzwammen op koffiedik), Loofy’s (verzorgingsproducten), Circ (biovergister), Ekwadraat (aquathermie), Hydraloop (grijswater recycle systeem), Pottle (hergebruik van glas) en De Stille Boot (elektrisch varen). In de pauze en tijdens de borrel gaven ze verdere uitleg over de mogelijkheden.

In de tweede talkshowronde was het de beurt aan Stadsschouwburg De Harmonie, Theater De Koornbeurs, Hotel De Walvisvaarder, Nieuw Allardsoog en Fries Museum. Ook zij hadden een enthousiaste vlog gemaakt (bekijk hier de vlogs van de tweede groep). Ook deze Koplopers zijn voortvarend aan de slag, ook met het oog op de toekomst. Dick van Hotel De Walvisvaarder: “Ik ben net opa geworden en wil aan mijn kleinkinderen een betere planeet achterlaten”

Bewustwording is nog geen gedragsverandering

Daarna was het de beurt aan Elisah Pals van Zero Waste Nederland. Zij vertelde een inspirerend verhaal over haar eigen reis en motivatie om afvalvrij te gaan leven en wat bedrijven kunnen doen om zo weinig afval mogelijk afval te produceren. Bijvoorbeeld door het toepassen van nudging en welke voordelen dat oplevert.

Jachthaven Hindeloopen wint de Koploperprijs!

Het symposium werd afgesloten met de uitreiking van het de Koploperprijs aan de Koploper die de meest overtuigende communicatieopdracht heeft aangeleverd. Namens de jury reikte Evert-Jan de Koploperprijs uit aan Jachthaven Hindeloopen. Zij waren de terechte winnaar door hun ambitieuze doelstelling, energieneutraal in 2030, en door hun challenges voor gasten en hun kinderen.

Praktische tips en trics:

In talkshowrondes deelden de deelnemers openhartig hun ervaringen en hun tips en trics. Het is lastig om goed de data in beeld te krijgen. Terwijl het wel belangrijke inzichten geeft. Zo heeft de gast een groot aandeel in de CO2 footprint. Het loont die te verleiden tot ander vervoer of met challenges aan te zetten tot ander gedrag of te belonen; bijvoorbeeld als je zelf een flesje meeneemt als je verse jus voor het ontbijt haalt. Daarbij sorteert het effect als je in het bedrijf een ‘greenteam’ opricht. Want een idee hebben is één maar vervolgens moet je het wel samen met elkaar gaan doen.

Ideeën konden de deelnemers aan het symposium opdoen bij de pitches van bedrijven die in 1 minuut toepassingen toelichten voor vraagstukken op gebied van water, groenafval, verzorgingsproducten.

Terug naar overzicht